En rapport, laget av Green Future AS, konkluderer med at med dagens batteriteknologi skal det være mulig med kommersielle flyruter innen få år. Rapporten er laget på vegne av Start Norge som er et non-profit selskap eid av Aircontact Group AS, Berg-Hansen Reisebureu, Avinor AS og Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Blant flere andre korte flyruter i Norge, er den 180 km lange flyturen mellom Stavanger og Bergen ideell for elektrisk flygning med både Haugesund og Stord langs ruten for å oppfylle krav til alternative landingsplasser. Dagens batteriteknologi har nok kapasitet til denne strekningen.

Mer enn 20 andre korte destinasjoner/ruter i Norge kan lett flys med elektriske fly. Det forventes at det første kommersielle elektriske flyet er en hybrid løsning for å gi mer fleksibilitet og imøtekomme den nødvendige energireserven for kommersielle flygninger.

Norge er godt posisjonert for å være en pioner innen dette feltet på grunn av tilgjengeligheten på fornybar vannkraft og et velutviklet kortbanenettverk. Regjeringen kan ved hjelp av virkemiddelapparatet fremskynde en tidlig innfasing av elfly i Norge. Tiden er essensiell. Årlig er utslippet til innenlands flyreiser så mye som 1,3 millioner tonn Co2-ekvivalenter.


– Om alle fly blir elektriske kan dette tallet reduseres til null, sier Reimers som har laget rapporten.

For å lese hele rapporten kan du følge denne linken.

Leave a comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.